Trešdiena, 2020. gada 25. novembris

Kadrija, Kate, Katrīna, Trīne

Otrdiena, 28. maijs (2013) 21:36

Uzņēmēji saglabā piesardzību darījumos ar pēcapmaksu

Uzņēmēji saglabā piesardzību, izvērtējot komerckredīta piešķiršanu saviem preču un pakalpojumu pircējiem, liecina SIA "Creditreform Latvijā" pētījums par pārdošanas nosacījumu un maksājumu kavējumu tendencēm darījumos starp juridiskām personām (B2B) Latvijas tirgū.

Iemesli tam ir gan pašu uzņēmumu minimālās iespējas pietiekamas naudas plūsmas nodrošināšanā, gan arī bailes no iespējamiem maksājumu kavējuma riskiem, par pētījuma rezultātiem informēja "Creditreform Latvijā".

Pētījums atspoguļo tendenci 2012.gadā līgumus slēgt uz klientiem labvēlīgākiem nosacījumiem ar garāku apmaksas termiņu. 2012.gadā līgumos noteiktais vidējais darījumu apmaksas termiņš bijis 30,5 dienas pēc preču piegādes vai darbu izpildes, kas ir par 0,8 dienām jeb 2,7% garāks nekā 2011.gadā.

Ja 2010.gadā 23,5% gadījumu no visiem darījumiem uzņēmēji noteica simtprocentīgu priekšapmaksu pirms preču piegādes vai darbu izpildes, tad 2011.gadā tie bija 18,4% no visiem darījumiem, savukārt 2012.gadā darījumi ar apmaksu pirms preču piegādes vai darbu izpildes veidoja vien 10,1% no visiem darījumiem. Straujāk nekā iepriekšējos gados - par 22,5% - audzis darījumu skaits ar līgto apmaksas termiņu no astoņām līdz 14 dienām pēc preču piegādes vai darbu izpildes, līdz ar to šāds apmaksas termiņš pērn noteikts biežāk nekā 2011.gadā, kad vairums uzņēmēju līgumos paredzēja 15-30 apmaksas dienu termiņu pēc preču piegādes vai darbu izpildes. Kopā ņemot apmaksas nosacījumus pirms preču piegādes un darījumus ar termiņu līdz 14 dienām pēc preču piegādes, šādi darījumi veido 56,7%, kas ir par 4,7% vairāk nekā 2011.gadā.

Atsevišķās svarīgākajās biznesa nozarēs līgto darījumu skaits uz atliktā maksājuma nosacījumiem bijis manāmi dinamiskāks. Nozaru griezumā 2012.gadā līgtie apmaksas nosacījumu termiņi pagarinājušies visos apskatītajos sektoros. Visstraujāk līgumos noteiktie apmaksas termiņi par precēm vai pakalpojumiem pagarinājušies apstrādes rūpniecības nozarē un pērn veidoja vidēji 37,2 dienas pēc preču piegādes, savukārt 2011.gadā vidēji bija 25,9 dienas. Tas saistīts ar veiksmīgu rūpniecības atkopšanos, ko nodrošina saražotās produkcija novirzīšana uz eksporta tirgiem, līdz ar to ļaujot lielam skaitam uzņēmumu ievērojami uzlabot savu finansiālo stāvokli un kredītspēju. Skaitliski līdzīgas izmaiņas notikušas būvniecības, transporta un uzglabāšanas un vairumtirdzniecības, izņemot automobiļus un motociklus, nozarēs. Būvniecības nozarē vidējais noteiktais apmaksas termiņš 2012.gadā noteikts 30 dienas, salīdzinot ar 26,8 dienām 2011.gadā.

Pagarinoties noteiktajiem apmaksas termiņiem, 2012.gadā vidēji palielinājies arī maksājumu kavējumu skaits. Pērn vidējais maksājuma kavējums bija 15,1 diena, kas ir par 3,9 dienām garāks nekā 2011.gadā. Tomēr pērn vidējais maksājumu kavējums dienās bija stipri mazāks nekā 2008., 2009. un 2010.gadā. Tas skaidrojams ar asāku konkurenci preču un pakalpojumu noieta tirgos, īpaši ārējos. Lai saglabātu savas iepriekšējās pozīcijas, uzņēmēji kļuvuši nedaudz pielaidīgāki attiecībā uz klientu maksātspējas risku izvērtēšanu. Šis apstāklis atstājis negatīvu iespaidu uz klientu rēķinu maksāšanas disciplīnu, skaidro "Creditreform Latvijā".

Bez kavējumiem līgumos noteiktajos termiņos 2012.gadā veikti 55,7% maksājumu, lai gan pēdējos trijos gados maksāšanas disciplīnai bijusi neliela tendence pasliktināties. Šī tendence saglabājas, ja pieskaita samērā īsos apmaksas kavējumus līdz septiņām dienām, kurus vairāk varētu vērtēt kā elementāru maksājumu kārtošanas nedisciplinētības izpausmi, norāda "Creditreform Latvijā".

Daļa īslaicīgo maksājumu kavējumu rodas dažādu ārēju apstākļu rezultātā, un nereti tā nav apzināta nemaksāšana, tādēļ par būtisku kavējumu tiek uzskatīts rēķinu apmaksas kavējums virs 31 dienai. Pagājušajā gadā būtiski pieaudzis maksājumu kavējumu skaits ar kavējumu no 31 līdz 60 dienām, pēc noteiktā apmaksas termiņa 2012.gadā veidojot 8%, salīdzinot ar 3,8% 2011.gadā. Vispār nesamaksāto parādu daļa jeb bezcerīgie parādi pērn saglabājušies 2011.gada līmenī - ap 1%.

Nozaru griezumā maksājumu kavējumi ir atšķirīgi dažādās nozarēs. 2012.gadā rēķinus ar vismazākajiem kavējumiem apmaksāja būvniecības nozares uzņēmumi - 4,5 dienas. Kopumā būvniecības nozares maksātspēju Latvijā varētu iedalīt divās kategorijās - maksātspējīgā daļa un problemātiskā. Pašlaik ar sliktu maksātspēju pēc "CrefoScore" maksātspējas vērtējuma novērtēts 48,3% būvkomersantu. Savukārt otra daļa novērtējama ar teicamu un labu maksātspēju, tai skaitā ir arī būvniecības nozares lielākie uzņēmumi, kuri spējuši ievērojami paaugstināt savus kredītreitinga rādītājus.

2012.gadā visvēlāk tika apmaksāti apstrādes rūpniecības nozares uzņēmumu rēķini, un vidējais kavējums bija 20,7 dienas.

Palielinoties noteiktajiem apmaksas termiņiem un pieaugot maksājumu kavējumiem, uzņēmēju apmierinātība ar klientu rēķinu maksāšanas disciplīnu ir samazinājusies. Lai nodrošinātos pret klientu, sadarbības partneru nemaksāšanas risku, 91,1% uzņēmēju pirms sadarbības ar jaunu vai esošu partneri pārbaudījuši tā maksātspēju un izvērtējuši iepriekšējās sadarbības rezultativitāti. Līdzīgi kā iepriekšējos gados, arī 2012.gadā lielākā daļa uzņēmumu sadarbības partnera novērtēšanai būtisku nozīmi piešķir iepriekšējās sadarbības novērtējumam. Būtiska uzņēmumu daļa papildus analizē klienta finanšu rādītājus un pārbauda to maksātspēju parādvēstures datubāzēs. Lai novērtētu savus klientus, uzņēmēji izmanto visdažādākās metodes - sākot no papildu informācijas meklēšanas internetā, uzņēmumu apmeklēšanas klātienē un beidzot ar atsauksmju apzināšanu no citiem partneriem un piegādātājiem.

Lai nodrošinātos pret gadījumiem, kad darījuma apjomi pārsniedz sadarbības partnera finansiālās iespējas, vairāk nekā puse jeb 57,1% uzņēmēju saviem klientiem 2012.gadā noteikuši kredītlimitus. Noteiktie kredītlimitu apjomi lielākajai daļai uzņēmumu ir bijuši robežās no 500 latiem līdz 5000 latiem. Līdzīgās daļās ir noteiktie kredītlimitu apjomi līdz 500 latiem un robežās no 5000 latiem līdz 20 000 latu - 14,3%. Kredītlimiti, kuru apjomi pērn noteikti 20 000 latu apmērā un vairāk, ir 1,8% gadījumu.

Pērn uzņēmēji būtisku nozīmi piešķīruši individuāli izstrādātām parādu administrēšanas procedūrām, lai izvairītos no situācijām, kad esošie parādi kļūst bezcerīgi un neatgūstami. 2012.gadā 73,2% uzņēmēju neko parādu administrēšanas procedūrās nemainīja, secināts pētījumā.
Sadarbības partneru maksātspējas novērtēšanai 26,8% uzņēmēju pērn izmantojuši automātiskas vērtēšanas sistēmas un reitingus.
"Creditreform Latvijā" sniedz kredītinformācijas un parādu iekasēšanas (inkasso) pakalpojumus.

LETA

Pievienot komentāru

Piedalies diskusijā un ievēro Lietošanas noteikumus.

2000

Latvijā

Pieci ieroči cīņai ar “pavasara alerģiju” (16)

Pavasarī, sākoties koku un krūmu ziedēšanas laikam, daudziem cilvēkiem aktualizējas respiratorā jeb ziedputekšņu alerģija, kas izpaužas kā šķavas, iesnas, klepus, niezošas un asarojošas acis. Kā mazināt nepatīkamās sajūtas, konsultē speciāliste.

12 pazīmes, kas liecina, ka jums nepieciešams atvaļinājums (5)

Netiec galā ar lieko svaru? Iespējams, vaina nav kūkās  (2)

Latvietis iekļuvis Harley Davidson Discover More 2015 competition finālā  (3)

Latvijā svin Lieldienas (2)

Spītējot drēgnajam laikam, Brīvdabas muzejā notiek Lieldienu pasākumi (3)

Kā nesabojāt Lieldienu priekus (1)

Pasaulē

Gardums no Spānijas - tapas (7)

Raksturot to, kas tieši ir tapas, nākas ļoti sarežģīti, jo tās ir pieejamas daudz dažādos veidos. Tomēr ikviens, kurš apmeklējis Spāniju vai kādu no Centrālamerikas valstīm, noteikti būs baudījis kādu no tapu variācijām.

„Es nogalināju Merilinu Monro,” pirms nāves atzinies bijušais CIP aģents? (1)

Hodorkovskis: Putins uzsāka karu, lai attaisnotu neveiksmīgo ekonomisko politiku (3)

Kas notiek, ja bērna kopšanas atvaļinājumā dodas tētis? FOTO (1)

Bija vai nebija ūdeņos pie Stokholmas Krievijas zemūdene? (1)

Par seksu ar 12 000 prostitūtām arestēts 64 gadus vecs skolas direktors

Ilvess: NATO spēkiem Igaunijā vajadzētu atrasties pastāvīgi (3)

Intervijas

Kā ietaupīt laiku un naudu, iegādājoties mājokli (3)

Kristīne Kilupa ir nekustamo īpašumu aģente vienā no lielākajiem šīs jomas uzņēmumiem Latvijā. To, kā nepakļaut riskam darījuma drošību un ietaupīt laiku, mēģinot atrast mājokli, uzzinājām sarunā.

Sieviešu biksīšu mīļotāja atklāsme (9)

Kononovs: DP nodarbojas ar izspiešanu, jumtošanu un atbalsta kontrabandu  (19)

Seko puaro.lv aktualitātēm

x

Ienāc jaunajā Puaro.lv!

Puaro.lv