Pirmdiena, 2020. gada 13. jūlijs

Margarita, Margrieta

18. oktobris (2011) 04:20

Streips: Mans ieteikums būtu marihuānu tomēr dekriminalizēt (98)

Klausoties Latvijas Radio 1, ir skaidrs, ka jums, Kārli, ir viedoklis par marihuānu. Vismaz nešķiet, ka būtu kādi aizspriedumi runāt par šo tēmu atklāti. Vai varat saviem vārdiem pateikt, kas ir marihuāna?
 
Jā, man par to ir viedoklis. Marihuāna ir gluži dabisks produkts, lai gan tās pārdevēji reizēm to apstrādā ar kaitīgām vielām. Protams, arī kokaīns ir dabiska viela, taču atšķirība tomēr ir tā, pirmkārt, ka kokaīnu no attiecīgās lapas bez pamatīgas apstrādes neiegūt un, otrkārt, ka
marihuāna nav atkarību raisoša, vienalga, ko par to domā mūsu valsts narkologi. Turklāt uzskatāmi ir pierādīts, ka marihuāna palīdz pacientiem vairāku slimību ārstēšanā, tajā skaitā pie glaukomas un  HIV/AIDS diagnozes. Tāpēc jau Amerikā tik ļoti tiek lauzti šķēpi par marihuānas klīnikām un to izmantošanu.


Kāda ir bijusi jūsu personīgā pieredze vai arī draugu un paziņu pieredzētais, saistībā ar marihuānas negatīvajiem aspektiem?

Pats par savu marihuānas lietošanu vai nelietošanu es neko neteikšu, jo tas tomēr ir ārkārtīgi privātas dabas jautājums, taču teikšu tik daudz, ka par negatīvu pieredzi ar to neesmu dzirdējis neko. Protams, vilkt dūmus plaušās nav veselīgi, neraugoties no kā tie dūmi ir veidoti, taču pilnīgi noteikti te ir jāsaka, ka negatīvu pieredzi daudz biežāk piedzīvo ļaudis, kas lieto alkoholu, un tā ir pavisam atļauta viela. Cilvēks, kas ir piedzēries, būs bīstams, ja vadīs automobili un pietiekami bieži var būt bīstams arī savstarpējos sakaros. Marihuānas pīpētāji salīdzinoši mēdz būt miera mikas, kuri nevienam neuzbruks un pāri nedarīs.


Kādi būtu jūsu ieteikumi, kā izskaidrot pusaudžiem, kāpēc labāk būtu nelietot marihuānu, ja nu nepavisam ne, tad vismaz līdz 18 vai 21 gadu vecumam?

Pusaudžiem ir jāsaprot, ka nav labi darīt jebko, kas kaitē organismam, kamēr tas vēl ir augošs. It īpaši tas attiecas uz tiem, kuri ir fiziski aktīvi.


Kā jūs komentētu globālo karu pret narkotikām?

Globālais karš pret narkotikām ir dalāms vairākās daļās. Karš pret heroīnu, piemēram, šķiet pamatots, jo heroīns ir smaga, atkarību veidojoša, viela un ir saistāms ar pietiekami daudziem citiem noziegumiem tad, kad cilvēks meklē kārtējo devu. Savukārt, ja policijai ir jātvarsta katrs, kuram kabatā kāsītis, tad tas novērš policijas uzmanību no daudz nopietnākiem noziegumiem, un daudzviet pasaulē marihuāna tomēr ir dekriminalizēta (skat. zemāk) bez redzamas sabiedriskas kaites.


Pievēršoties marihuānas legalizācijai - vai tas būtu vajadzīgs Latvijai? Kas notiktu, ja legalizētu marihuānu, piemēram, 2012. gada jūnijā?

Latvijā, tāpat kā jebkur citur pasaulē, marihuānas legalizācija valstij ļautu, pirmkārt, kontrolēt tās kvalitāti un, otrkārt, iekasēt nodokļus par tās tirgošanu. Turklāt, tas marihuānas apriti izņemtu no organizētās noziedzības rokām, un tas jau pats par sevi būtu sasniegums.


Kā jūs izskaidrotu, kāpēc runājot par marihuānu cilvēkiem tik krasi atšķiras viedokļi? Iespējams, ASV tie ir vieni iemesli, bet Latvijā pavisam citi?

Viedokļi krasi atšķiras par katru jautājumu, marihuāna nav nekāds izņēmums. Protams, Nīderlandē par to ir viens kopējs viedoklis, Lielbritānijā – cits, Latvijā – atkal cits. Tas nav nekas neordinārs.


"Latvieši ir dzērāju tauta, marihuāna mums nav vajadzīga" -  tā saka narkologi, protams, neoficiāli. Skaidrs ir viens - pīpēt zāli izklaides pēc un darīt to ļoti bieži nav prāta darbs, bet vai tiešām nebūtu labāk, ja, samazinot alkohola patēriņu alkoholiķu sabiedrībā, kā alternatīvu piedāvāt marihuānu - tas būtu tāds kā atveseļošanās process! Ko jūs teiktu par šo ideju?

No teiktā izriet, ka narkologi slavē dzeršanu, un tas nu reiz ir pilnīgi garām. Kā jau teicu, alkohols dara daudz vairāk posta nekā marihuāna. Vai oficiāli to vajadzētu piedāvāt kā alternatīvu, neņemšos teikt (un diez vai kāds par to īpaši priecātos), bet galvenais ir sabiedrībai, it īpaši jauniem cilvēkiem, atgādināt atkal, atkal un atkal, ka pīpēšana ir viena ļoti kaitīga nodarbe vienalga, kas tiek pīpēts. Un te nu reiz būtu vieta jautāt, kāpēc, ja raizes ir par sabiedrības veselību, nav aizliegtas (vai vismaz daudz dārgākas) arī cigaretes.


Vai varētu kaut ko novēlēt narkologiem, policistiem, likumdevējiem, ārstiem, pīpētājiem un nepīpētājiem, dzērājiem, atturībniekiem un pašiem marihuānas legalizācijas atbalstītājiem?

Novēlu cilvēkiem šajā jautājumā un arī visos citos izmantot vēsu un veselu prātu. Satrp Latvijas narkologiem ir izplatīta pārliecība, ka reiz kāds būs uzpīpējis vienu kāsi, nākamajā dienā cilvēks būs heroīna lietotājs (mazliet pārspīlēju, bet ne daudz), tā nu pilnīgi nav taisnība, Latvijā un pasaulē tomēr ir pietiekami daudz cilvēku, kuri var apliecināt, ka marihuānu ir pīpējuši, bet smagākās narkotikas nav lietojuši. Nesaku, ka Latvijā marihuāna obligāti būtu jālegalizē, lai gan tad iestātos iepriekš minētie labumi, taču narkologi dara ļoti lielu lāča pakalpojumu, zālīti liekot tajā pašā maisā, kur kokaīnu, heroīnu, amfetamīnu, „ekstasī” un visu pārējo, jo tas neizbēgami daudziem cilvēkiem liek domāt, ka visas narkotikas tādā gadījumā ir vienlīdz bīstamas un, ja zālīte izrādās īpašu kaiti neradoša esam, tad, acīmredzot, arī visas pārējās narkotikas ir OK. Mans ieteikums būtu marihuānu tomēr dekriminalizēt – ne legalizēt pilnībā, bet mazus daudzumus tomēr par cietumsoda piemērotu noziegumu neuzskatīt. Cita lieta, ka marihuānu, tāpat kā jebkuru citu kaitīgu preci, mazgadīgiem nedrīkst pārdot, un tie, kuri tā dara, ir sodāmi pamatīgi.

Paldies par interviju, Kārli!

Pievienot komentāru

Piedalies diskusijā un ievēro Lietošanas noteikumus.

2000

Mainīt komentāru secību

vot

2011-11-05 19:28:26

Ziņot

es pipeju sunuburkskus baigi forsi

Edgaram

2011-10-29 19:53:55

Ziņot

Kur var dabūt? Es ar palietotu un izteiktu savu spriedumu pēčāk.

latvijas latviesi

2011-10-28 17:05:00

Ziņot

latvijas latviesi,kapec jus maksajat sim subjektam algu no latvijas nodoklmasataju nodokliem,par latvijas latviesu demoralizaciju,par [cenzēts]ijas un narkotiku propogandu ,ko veic sis subjekts?

johaidi

tv > panorama

2011-10-28 11:22:33

Ziņot

Tas, ka tajā Panorāmas sižetā bija muļkības, tur tev ir taisnība.Bet, ja tu aizrādi citiem par mūļķību rādīšanu un stāstīšanu, tad nedari pats tā! Tieši Sativa no cannabis veidiem ir ar visaugstāko THC saturu.

Beks

2011-10-25 11:47:59

Ziņot

A es ar gribu, bet nezinu kur dabūt nu sit no, bet nepazīstu nevienu kam ir vai kas lieto...

BA

2011-10-24 21:31:20

Ziņot

Marihuanu neesmu provējis. Gribas, bet laikam par laimi esmu drusku piesardzīgs. Varbūt bailīgs. Varbūt daudz negatīvu piemēru apkārt ir bijuši. Pīpēju pīpi reizi gadā, cigārus 2 x gadā. Cigaretes ... nu jau 5 gadus nevaru saņemties uzpīpēt. Laikam man ir paveiciwes ar ....

>kārlēns

2011-10-23 19:29:14

Ziņot

Ja smago narkotiku aptaujā jautājums būtu ticis formulēts savādāk. Teiksim atkarības sākumu meklējot kafijā, nikotīnā, alkoholā, spēļu automātos? Atbilde būtu cita? Ir daudz cilvēku, kuriem atkarības pielīp kā dadži, bet lietderīgāk būtu par tiem pašiem līdzekļiem censties palīdzēt šiem neaiziet par tālu. Kaut vai atļaujot civilizēti noķert uz pāris stundām relax, kaut vai pie sevis mājās, ja citādi nevar... Uzturot aizlieguma kontrolētājus, soda lēmējus, soda apsaimniekotājus tiek tērēti drausmīgi līdzekļi. Tas par nekaitīgu darbību. Jo tēvocis Sems no USA tā kādreiz pavēlēja...

legalise

2011-10-23 18:30:25

Ziņot

Visur var atrast galējības un negatīvas lietas. Tie kas nav mēģinājuši tie nevar objektīvi spriest par marihuānu. Tie kas mēģina ko stiprāku ir idioti. Tas parāda rakstura vājumu un galu galā tā ir cilvēka paša izvēle, ko viņš dara ar sevi dzīvē. Marihuānas ietekmē ir izgudrotas daudz lietas, radīta burvīga māksla. Dzērāji apvemjās, apdiršās un apčurā visu pasauli. Mans tēvs ir alkoholiķis un man riebjās viņu redzēt kā lupatu.

jana

2011-10-23 17:01:08

Ziņot

nepiekrītu,ka Streipam bērnu nebūs,ja gribēs tad radīs;-) nu marihuāna....ja kāds grib būt atkarīgs,tad uz priekšu,mums ir tik daudz atkarības,ka vina vairāk,viena mazāk neko globāli neizmainīs;-)

e.puaro

2011-10-23 10:42:08

Ziņot

Kālab neveikt interviju ar narkoloģijas centra darbiniekiem?Tie tak zinās patiesību vēstīt par šiem mēsliem. Un jā, latvijā zāli nelegalizēs, biedri narkomāni....

Pasaulē

Gardums no Spānijas - tapas (7)

Raksturot to, kas tieši ir tapas, nākas ļoti sarežģīti, jo tās ir pieejamas daudz dažādos veidos. Tomēr ikviens, kurš apmeklējis Spāniju vai kādu no Centrālamerikas valstīm, noteikti būs baudījis kādu no tapu variācijām.

„Es nogalināju Merilinu Monro,” pirms nāves atzinies bijušais CIP aģents? (1)

Hodorkovskis: Putins uzsāka karu, lai attaisnotu neveiksmīgo ekonomisko politiku (3)

Kas notiek, ja bērna kopšanas atvaļinājumā dodas tētis? FOTO (1)

Bija vai nebija ūdeņos pie Stokholmas Krievijas zemūdene? (1)

Par seksu ar 12 000 prostitūtām arestēts 64 gadus vecs skolas direktors

Ilvess: NATO spēkiem Igaunijā vajadzētu atrasties pastāvīgi (3)

Politika

Domā, ko runā: iespējams, tieši tevi noklausās! (9)

Pērn visvairāk telefonsarunu noklausītas Valsts policijas vajadzībām.

Bērziņš izlēmis atkārtoti nekandidēt uz Valsts prezidenta posteni (5)

ASV valsts sekretāra ex-padomnieks: Baltijas valstīm jādara vairāk nekā līdz šim (6)

Rinkēvičs uzskata: NA mērķis ir totalitāra Latvija, ko pēc tam var nodot Kremlim (4)

"Saskaņa" izstrādājusi likumprojektu čekas maisu atvēršanai

Lietuvas izlūki brīdina par iespējamiem Krievijas plāniem pret NATO

Pulkvedis: apmācīti studenti nevar kļūt līdzvērtīgi NBS virsniekiem (3)

Pauls Timrots: Legalizējot zāli lietotāju skaits nepieaugs (172)

Manuprāt, satiksmes drošībai vienlīdz kaitē gan tailenolu aprijies klepotājs, gan zālītes pīpētājs. Katram pašam jādomā, ko dara, bet informēt vajag un papētīt, kā tas ietekmē satiksmes drošību, arī.

Rīgā vajadzētu justies kā Amsterdamā (67)

Džastins Timberleiks joprojām pīpē zāli (15)

Seko puaro.lv aktualitātēm

x

Ienāc jaunajā Puaro.lv!

Puaro.lv